Narrow your search

Library

KU Leuven (6)

KBR (5)

ULiège (3)

UCLouvain (2)

ULB (2)

EHC (1)

KMSKA (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

English (2)

French (2)

German (2)


Year
From To Submit

2016 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Valère Maxime en français à la fin du Moyen Âge : images et tradition
Authors: ---
ISBN: 9782503566986 2503566987 Year: 2016 Volume: 1 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans la seconde moitié du XVe siècle, de nombreux textes latins furent traduits en langue vernaculaire en France. C'est le cas des Facta et dicta memorabilia de Valère Maxime dont la traduction fut entamée par Simon de Hesdin en 1375 sous l'impulsion du roi de France Charles V. Inachevé à la mort de celui-ci, le travail fut complété par Nicolas de Gonesse en 1400 pour le duc Jean de Berry. Ce texte connut un franc succès jusqu'à la fin du XVe siècle et ses nombreux manuscrits et incunables, qu'ils soient réalisés en France ou dans les Pays-Bas méridionaux, furent en grande majorité illustrés. De similitude de fourme que aucuns ont eu entre eulx, tel est le titre d'un des chapitres de cette traduction. Celui-ci est emblématique du thème de la transmission de l'iconographie abordé dans cet ouvrage. Saisir les divers aspects de la création de l'iconographie et de sa diffusion permet de mettre en lumière des liens, des interactions entre les manuscrits et ainsi de les regrouper en ensembles homogènes à l'intérieur de cette tradition iconographique. Deux problématiques fondamentales sont abordées: l'attitude des concepteurs de l'illustration face à l'apparition de nouveaux thèmes séculiers, mais surtout les canaux de diffusion des illustrations, aussi bien en France que dans les Pays-Bas méridionaux.


Book
Tristan and Isolde : medieval illustrations of the verse romances
Authors: ---
ISBN: 9782503530987 2503530982 Year: 2016 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The story of Tristan and Islode was one of the most popular in the Middle Ages. Resonances of it appear in other narratives, in poetry, and especially in art in the form of wall paintings, wall hangings, tapestries, bed coverings, tablecloths, and other needle work, floor tiles, marriage caskets, mirrors, purses, shoes, and combs. More publicly, scenes from the story appear on misericords from English cathedrals and on Baltic city halls; stone figures grace facades and mantlepieces of grand palaces of the rich bourgeouisie. In addition to listing all the extant manuscripts, artefacts, and objects d'art and describing all the scenes depicted on them, the purpose of this book is to promote the notion of specific and generic episodes and scenes as a method of composing and identifying narratives, and to examine what the various narrative sequences of illustrations have to tell us about the reception of the story of Tristan and Isolde."


Book
Die bebilderte Enea Silvio Piccolomini : Handschrift des Charles de France : ein Beitrag zur Buchmalerei in Bourges und zum Humanismus in Frankreich
Authors: ---
ISBN: 9782503546124 Year: 2016 Publisher: Turnhout Brepols


Book
Imagining the text : ekphrasis and envisioning courtly identity in Wirnt von Gravenberg's Wigalois
Author:
ISBN: 9004283064 9789004283060 9004269185 9789004269187 9789004269187 9004269185 Year: 2016 Publisher: Leiden, Netherlands ; Boston, [Massachusetts] : Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Imagining the Text , James Brown examines ekphrasis – the verbal representation of a visual representation – in Wirnt von Gravenberg’s thirteenth-century Arthurian romance Wigalois , one of the most popular and enduring stories in the Middle High German literary tradition. Through close reading of the text and examining illustrated Wigalois manuscripts, early print editions, and frescoes, Brown explores how ekphrasis structures the narrative, harmonizes potential conflicts in the text, and contributes to the construction of courtly identity. Imagining the Text demonstrates that the vibrant symbiosis of word and image is crucial to the poem’s sustained popularity for more than six hundred years, and contributes to the history of the book and to the study of medieval and modern modes of perception.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by